sunnuntai 17. heinäkuuta 2011

Su 17.7. Trouvillen kartanot ja Aquarium

Kymmenen aikaan raottelimme silmiä ja yritimme miettiä missä kukakin nukkui missäkin vaiheessa yötä. Emma taisi nukkua koko yön omassa sängyssään parilla itkulla, Laura nukkui patjalla lattialla meidän vieressä, mutta oli aamuyöstä siirtynyt Heinin kainaloon 60cm leveälle sängylle. Suhteellisen hyvä yö siis uudessa paikassa.

Haimme hotellin respasta todella maukkaat baguettes traditionelles eilisen tilauksemme mukaan ja nautimme herkullisesta aamiaisesta huoneessa katsellen ulkona pauhaavaa merta. Tällaista maisemaa tulee todella ikävä, kun Kilossa tuijottelemme bussin kääntöpaikkaa ja marjapuuron väristä kerrostaloa…

Rankkasateet jatkuivat, joten lähdimme Trouvillen keskustaan autolla. Näin oli päättänyt ilmeisesti tehdä myös pari sataa muuta ihmistä, joten parkkipaikka löytyi vasta reilun parinkymmenen minuutin pyörimisen jälkeen ja reilujen tööttäilyjen ja sadattelujen jälkeen.

Yhdellä sateenvarjolla ei tässä säässä pitkälle pötkinyt, joten ostimme tytöille rantatorilta Hello Kitty ja Salama –varjot. Tytöistä oli hauska pomppia torikojujen katosten alta aina seuraavalle. Hienon Fish Marketin katsastettuamme kävimme Monoprix-tavaratalossa (paikallinen mini-Prisma) pitämässä sadetta, ostamassa tytöille converset kastuneiden kenkien tilalle ja ostamassa illan ruoat. Tämän jälkeen luikimme takaisin autolle lisäämään parkkimittariin rahaa ja siirryimme viereiseen La Sicilia –nimiseen ravintolaan lounaalle. Ruoka oli hyvää, mutta palvelussa oli runsaasti toivomisen varaa. Tilauksemme meni aivan väärin –lapset saivat mm. kaksi aikuisten jättikokoista annosta lohta à 400gr ja omat suuret ranskalaiskipot meidän tilatessamme vain yhden annoksen puoliksi molemmille. Ilmoittaessamme tästä, tarjoilija ilmoitti tyynesti, että hän oli ymmärtänyt näin ja meidän oli siihen tyytyminen. Lisäksi palvelu oli erittäin hidasta. Tästä kaikesta saimme maksaa 80€, mikä oli selkeästi tuplat normaalilounaaseen verrattuna. Tytöt myös jaksoivat käyttäytyä erittäin huonosti, mikä ei ollut omiaan nostamaan fiilispisteitä.

Noh, lounaasta selvittyämme oli aika siirtyä muutaman tuliaiskaupan jälkeen Trouvillen Aquariumiin ihailemaan kaloja, käärmeitä ja liskoja. Ylihinnoitellusta ja lievästi kämäisestä paikasta huolimatta akvaariokäynti oli oikea veto. Tytöt olivat aivan innoissaan haista, oransseista minisammakoista ja kaikista kummallisista kaloista.

Akvaariokäynnin jälkeen ulkona paistoi vihdoin aurinko, mikä nostatti lapsissa huudot: ”Uimaan, uimaan!” Vaikka rannalla olimmekin, oli tuulen nopeus säätiedotuksen mukaan 55km/h ja lämpöasteita ehkä 18, joten uiminen ei todellakaan tullut kyseeseen. Sen sijaan rannalla oli paljon mukavia leikkipuistoja, joissa lapset jaksoivat kieppua pitkään. Rantabulevardi oli pian täynnä ihmisiä ja mekin nappasimme mukaan jäätelöt ja chichit, espanjalaisittain churrot eli tötterölliset sokeroituja munkkitaikinasta tehtyjä tankoja. Osa lapsista oli puettu toppatakkeihin…

Tytöt keräsivät rannalta simpukoita ja ihmettelimme kaikki yhdessä toinen toistaan hienompia kartanoita rantabulevardilla. Päätimme ostaa niistä prinsessatornillisen (talon myyntihinta ehkä noin 10miljoona euroa) ja majoittaa vieraat vieressä sijaitsevaan ”sivurakennukseen”.

Seitsemän aikaan illalla kapusimme jyrkät portaat takaisin hotellillemme, mikä tapahtui viime hetkellä ennen kuin koko taivas jälleen repesi. Nyt todellakin ymmärrämme Normandian postikorteissa komeilevat animaatiosadepilvet, jossa lukee: Metéo a Normandy: très variable…

Illalla söimme vielä kalatorilta ostamaamme todella tuoretta lohta salaatin kera ja pakkasimme tavarat. Sää ehti vielä kerran vaihtua kauniiseen auringonpaisteeseen ennen auringonlaskua. Yritämme saada palan tätä henkeäsalpaavaa merimaisemaa mukaamme myös kotiin.

Hotellin "ilmainen" langaton pätkii sen verran pahasti, että kuvien lataaminen on varsin mahdotonta. Timo on hakenut molempina iltoina "ilmaiset" tunnarit jotka toimii jos toimii, kun odottaa tekstiviestiin tulevaa salasanaa ensin sen 5 tuntia. Eli kuvia myöhemmässä vaiheessa :)